/ 15.11.2018

Vad håller du fast vid som du behöver sluta älta?

Hur kan jag sluta älta?! Vi har alla något som vi har hållit fast vid för länge. Det kan vara ett misstag som du gjort tidigare, din egna osäkerhet eller kanske avundsjuka på andra? Att gå och älta saker i onödan gör inget gott, varken för dig som person eller din kreativitet. Så, vad har du som du behöver sluta älta?

Det här med att älta saker är aldrig bra, det kräver ganska mycket energi av oss. Som kreatör innebär det ingen kreativitet och ett dåligt hantverk om vi inte har någon energi.
Vi bär alla på saker som vi ständigt eller ofta funderar på. Det är helt normalt och inget konstigt i sig. Det svåra där emot är att lära sig hantera dessa tankar och styra bort dem så att vi inte ger dem den energi och uppmärksamhet som de vill ha.

Dela gärna med dig av saker du skulle behöva släppa taget om. Via vår Facebooksida eller Hello@fashionstories.nu

Här är några av de saker som jag brottas med och hur jag hanterar dem:

Osäkerhet och tvivel: Precis som alla andra tvivlar jag också på mig själv. Eftersom jag är en väldigt kreativ människa och har känslorna på utsidan, så när dessa tankar kryper upp i huvudet så blir det väldigt verkligt och starka. Jag tvivlar på att jag kommer klara av ett jobb och blir osäker på om jag gjort rätt val i livet. Är hela den här cirkusen med fotografi och digital kommunikation bortkastat?

Lösning: För att tvätta bort allt tvivel och osäkerhet så tittar jag tillbaka. Jag funderar och reflekterar över vad jag faktiskt har åstadkommit under dessa snart 17 år som yrkesverksam. Att se tillbaka på sitt arbete och meriter visar på att ja, jag kan det här, jag gör ett bra jobb och du kommer klara det kommande med. Att ta en stund och identifiera dessa tankar för vad de faktiskt är, just tankar gör det lättare att hantera dem.

Avundsjuka: Är kanske inte helt rätt ord utan sanningen är nog snarare en mix av FOMO (fear of missing out) och avundsjuka. Vi alla ”lider” nog av det här idag med allt som postas på Instagram och Facebook. Men det är viktigt att komma ihåg att det bara är en highlight reel och inte verkliga livet.

Som kreatör vet du att den största delen tillbringar du framför mailen, Adobe programmen eller på ett möte. Den kreativt skapande biten som att vara på plats på en fotografering, resa utomlands för jobb eller vad det nu kan vara är bara någon enstaka liten procent av din tid. När jag ser alla dessa bilder i mitt Instagram flöde så börjar jag känna varför är inte jag där eller varför sitter jag här och inte är ute och producerar saker?

Lösning: Tänk efter och reflektera över hur en kreativ process eller vägen till att gå i mål med en pitch normalt ser ut. INGEN lever 24/7 på en sandstrand i Bali, utforskar Sydamerika för Condé Nast Traveler eller fotograferar editorials för ELLE på daglig basis. Bakom dessa tillfällen ligger det så-jävla-mycket-jobb. Oändligt antal möten, e-mail, pitchar, mood boards, telefonsamtal och huvudvärk.

För det folk visar upp på Instagram och Facebook är en del av en utstuderad personlig Pr-kampanj där de plockar russinen ur kakan och enbart visar den goda degiga biten. Alla brända försök med för mycket jäst och salt får du aldrig se.

De negativa tankarna har faktiskt en biologisk förklaring

Varför är det så lätt att negativa tankar tar över i vårt huvud utan att vi egentligen tänker på det? Förklaringen är biologisk. Vår hjärna är programmerad till detta för att skydda oss. För många (många!) år sedan levde vi i skogen/djungeln/savannen där vi behövde vara programmerad för de negativa konsekvenserna runt om kring oss för att överleva. För om du springer på ett lejon så tänker du inte ”åh, vilken fluffig kissemiss” utan antagligen blir du livrädd och lägger benen på ryggen. Så även om vi lever i ett modernt samhälle i städer där för många av oss den största faran är att gå över gatan för att köpa sin latte, så är vår hjärna fortfarande programmerad till försvar.

Så, hur kan du hantera detta när dessa tankar kommer krypande (för de gör dem)?
Det första man behöver göra är att faktiskt notera att nu börjar tankarna krypa på dig eller skena iväg. Att stanna upp en sekund och reflektera över vad som händer i ditt huvud och våga säga emot dina tankar! Det värsta kommer antagligen inte att hända och dina tankar ÄR överdrivna.

Om du råkade göra ett misstag, skriv ned vad som hände, vad du kunde gjort annorlunda och vad du faktiskt lärde dig utav det som skedde. Reflektera i max 15 minuter och sedan går du vidare. Om du börjar älta varför händer sånt här bara mig (och ingen annan i hela världen) stanna upp, och se problemet bara som en liten uppförsbacke på din resa och fundera på vad du kan göra för att lösa problemet. För när man väl bryter ner sina problem i mindre delar så brukar man komma till insikten att de egentligen inte är så stora eller svåra att lösa.

Om inget annat funkar

Ibland kan man inte sluta grubbla på något, hur mycket man än försöker. Ett riktigt bra sätt att bryta ett tankemönster är att göra något helt annat. Ta en promenad (frisk luft är det bästa för ditt sinne), gå på gymmet och svettas eller tex laga mat.  Mindfullness är bra övningar att använda sig av även om det tar lite tid att lära sig. Kort och gott handlar det om att du inte kan göra något åt det som hände igår och det är dumt att oroa sig för i morgon, utan du lever i nuet.

Dela gärna med dig av saker du skulle behöva släppa taget om. Via vår Facebooksida eller Hello@fashionstories.nu

En man med resväska går ut i ett landskap
Våga säga nej till onda tankar och bryta mönster.

Leave a Reply